قوانین جامع لیگ
ترکیب تیمها
هر تیم شرکتکننده در لیگ متشکل از دو نفر خواهد بود. تشکیل تیمهای دو نفره به شرکتکنندگان این امکان را میدهد تا با همکاری یکدیگر، مشکلات را بهتر حل کرده و به نتایج بهتری دست یابند.
فرکانس برگزاری مسابقات
مسابقات لیگ به صورت هر دو هفته یکبار برگزار میشود. این فرکانس به شرکتکنندگان کمک میکند تا به طور مداوم درگیر حل مسائل برنامهنویسی باشند و مهارتهای خود را به طور پیوسته ارتقا دهند.
زبانهای برنامهنویسی مجاز
برای شرکت در این لیگ، زبانهای رایج برنامهنویسی مختلفی مانند C++, Java, Python و ... در نظر گرفته شده است. این تنوع به شرکتکنندگان امکان میدهد تا با توجه به علاقه و تخصص خود، از زبان برنامهنویسی دلخواهشان استفاده کنند
ثبتنام
- مهلت ثبتنام: ثبتنام تیمها تا هفته سوم لیگ صورت میپذیرد.
- اطلاعات مورد نیاز: در هنگام ثبتنام، اطلاعاتی مانند نام تیم، نام اعضای تیم، مدرسه، پایه تحصیلی، ایمیل و شماره تماس سرگروه باید به صورت دقیق وارد شود.(این اطلاعات از طریق پژوهش سرای منطقه به دبیرخانه لیگ ارسال می گردد.)
قوانین مسابقات
- ساختار مسابقات: هر مسابقه شامل چندین مسئله برنامهنویسی با سطوح دشواری مختلف است که متناسب با سطح دانش دانشآموزان متوسطه طراحی شده است.
- مدت زمان مسابقات: برای هر مسابقه، مدت زمان مشخصی در نظر گرفته میشود که تیمها باید در این مدت زمان به حل مسائل بپردازند(معمولا بین دو تا سه ساعت).
- نحوه ارسال پاسخها: تیمها باید پاسخهای خود را به صورت فایلهای حاوی کد برنامه و پاسخهای تولید شد به سامانه آنلاین مسابقات ارسال کنند. هر تیم تنها از طریق نام کاربری سرگروه میتواند به سامانه دسترسی داشته باشد.
- محدودیت منابع: تیمها مجاز به استفاده از هرگونه منبع خارجی مانند اینترنت، کتاب، جزوات و ... در طول مسابقات نیستند. تنها منابع مجاز، کامپایلر و کتابخانههای استاندارد درونساخت زبان برنامهنویسی انتخابی هستند.
- تکرار ارسال پاسخ: تیمها میتوانند پاسخهای خود را چندین بار ارسال کنند. آخرین پاسخ ارسال شده قبل از پایان زمان مسابقه، به عنوان پاسخ نهایی تیم در نظر گرفته میشود.
سیستم امتیازدهی
- امتیازدهی به مسائل: هر مسئله دارای امتیاز مشخصی است که بر اساس سطح دشواری آن تعیین میشود.
- محاسبه امتیاز تیمها: امتیاز نهایی هر تیم بر اساس تعداد مسائل حل شده و زمانی که برای حل هر مسئله صرف شده است، محاسبه میشود.
- حل مسئله به صورت کامل: برای کسب امتیاز کامل هر مسئله، تیم باید خروجی کاملاً صحیح و مطابق با شرایط مسئله را ارائه دهد.
- تعیین رتبه: در صورتی که دو یا چند تیم امتیاز یکسانی کسب کنند، معیارهای دیگری مانند زمان ارسال اولین پاسخ صحیح برای هر مسئله، برای تعیین رتبه نهایی استفاده میشود.
تقلب و تخلفات
- تعریف تقلب: هرگونه کپیبرداری از پاسخهای تیمهای دیگر، استفاده از کدهای آماده، همکاری با تیمهای دیگر به صورت غیرمجاز و هرگونه رفتار خلاف قوانین لیگ، تقلب محسوب میشود.
- عواقب تقلب: هر تیمی که مرتکب تقلب شود، از مسابقات حذف خواهد شد و نتایج آن باطل خواهد شد.
- بررسی تخلفات: کمیته برگزاری مسابقات، حق بررسی هرگونه تخلف را برای خود محفوظ میدارد و تصمیمات این کمیته قطعی و لازمالاجرا است.